Hírek, események

A MA-HAL életre hívta októberben a HalPéntek elnevezésű halfogyasztást ösztönző országos kampányt

A MA-HAL életre hívta októberben a HalPéntek elnevezésű halfogyasztást ösztönző országos kampányt

A Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) életre hívta októberben a HalPéntek elnevezésű halfogyasztást ösztönző országos kampányt. A fogyasztók a www.halpentek.hu weboldalon térképek segítségével megtalálhatják a halárusító helyeket és a halas ételeket kínáló éttermeket, valamint válogathatnak folyamatosan bővülő receptjeink között, amelyekkel szeretnénk bemutatni, hogy a hazai halfajok változatosan és könnyen elkészíthetőek.

 

 

Lévai Ferenc a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) szóvivője elmondta, hogy szeretnék, ha a péntek újra a halfogyasztás napja legyen Magyarországon, mivel mindenki számára ismeretes, hogy a halhús fogyasztása pozitív élettani hatással bír. A hal könnyen emészthető, magas fehérje tartalmú vitaminokban gazdag táplálék. A hal-hús tartalmaz foszfort, jódot, fluort, szelént, vasat, káliumot és kalciumot, A-, D-, B2-, B6-, és B12-vitamint, továbbá a hal jelentős forrása az omega-3 zsírsavaknak, amelyekről bebizonyosodott, hogy csökkentik a szívroham kockázatát. A nemzetközi statisztikák is alátámasztják, hogy a nagy halfogyasztó országok lakói között jóval kevesebb a szív- és érrendszeri beteg. Magyarországon jelenleg csupán 6.7 kg/fő az éves halfogyasztás, ami messze elmarad az EU 20 kg-ot is meghaladó átlagától.

 

Zambó Péter, erdőkért és földügyekért felelős államtitkár hangsúlyozta: az Agrárminisztérium kiemelt figyelmet fordít a halhúsminőségi kérdésekre, a kitűnő haltermékek elismerésére, melynek része a földrajzi árujelzők létrehozása és a Minőségi Magyar Hal tanúsító védjegy kialakítása is. A kormány közel 2 évvel ezelőtt 5%-ra csökkentette a hal áfáját, ezzel is hozzájárulva, hogy minél több család asztalára felkerülhessen ez az egészséges étel. A magyar halak nemcsak nagyon finomak, de fogyasztásuk rendkívül egészséges. Ismertette, hogy az utóbbi években örvendetesen javult a haltermékek hozzáférhetősége a boltok polcain, és folyamatosan gyarapszik a halas éttermek, büfék, bisztrók száma is.

 

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a ”Kapj rá!” kommunikációs és promóciós kampány uniós célkitűzése a hazai halfogyasztás 20%-kal történő megemelése hét év alatt: a kampány indulásakor, a 4 éve jegyzett 5,7 kg/fő éves átlagfogyasztás azonban mostanra már több, mint 18%-kal, 6,7 kg/fő fölé emelkedett. A kampány során most elkészített, országosan reprezentatív online megkérdezésen és fókuszcsoportos interjúkon alapuló piackutatás legfrissebb adatai szerint pozitív tendenciát mutat azok aránya is, akik eddig soha nem fogyasztottak halat, hiszen a 2013. évi kutatás 8,2%-os mutatójához képest 2020-ra 5,8 százalékponttal, 2,4%-ra csökkent. A halfogyasztással kapcsolatban averzióval rendelkezők leginkább a hal ízével, szagával és szálkásságával indokolták, hogy miért nem esznek halat. Ezért is hatékony népszerűsítési eszköz a kóstoltatás, hiszen így a halat nem fogyasztók is személyes élményként tapasztalhatják meg a hal valódi értékét. A piackutatás keretein belül elkészült „Kapj rá!” kampány hatékonyságvizsgálata is ezt támasztja alá. Az elmúlt két évben a 15 év felettiek körében 100 emberből 40 találkozott legalább egyszer a „Kapj rá!” kampánnyal, elsősorban a TV-ben, az online térben és a rendezvényeken.

 

A „HalPéntek” és a „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző, tudatos táplálkozást célzó programok egymást erősítve tovább növelhetik a hazai halfogyasztást, felhívva a figyelmet a heti, rendszeres halfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásaira.



« vissza